Vergrijzing

Als je mij zou vragen om een trendwatcher te beschrijven dan zou mijn antwoord niet bestaan uit een beschrijving van een grijzende vrouw met veel rimpels, met een gedateerd modelletje brilmontuur op en ouwelijke zwarte kleding aan.

Het was dus nogal schrikken toen ik dat in de Intermediair op de begeleidende foto zag staan, bij een artikel over de trends van de nabije toekomst. Ik vond het nogal schokkend dat zelfbenoemde trendy Nederlanders, mijzelf incluis, klakkeloos de voorspellingen volgen van een vrouw die het toonbeeld is van de allersufste trend in Nederland: de vergrijzing. Al zullen de meeste mensen niet weten dat een bejaarde ons voorschrijft wat jong en hip is.

Door de foto was ik nieuwsgierig geworden hoe Lidewij Edelkoort, de geïnterviewde trendwatcher, tot haar voorspellingen komt. Je zou verwachten dat een enorme generatiekloof haar gedachten in de weg staat om aan te voelen wat de trend onder jongeren zal worden. Maar haar vooruitziende blik klopt zo goed dat zij voor veel geld door multinationals wordt ingehuurd.

Haar werkwijze omschrijft zijzelf als een soort archeologie. Met allerlei brokstukken verklaart zij niet hoe de mensheid vroeger leefde, maar voorspelt zij de toekomstige manier van leven. De brokstukken die tot inspiratie leiden zijn kunstvoorwerpen, muziek of veel voorkomende gespreksonderwerpen. Op basis van haar intuïtie en associaties in haar onderbewustzijn komt zij dan tot het beschrijven van toekomstige trends. Op mij komt dat over als een moderne variant op de waarzeggerij.

Maar goed, ik was benieuwd aan welke trend ik ten prooi zal vallen dit jaar. Edelkoort denkt dat ‘mono’ de toekomstige ontwikkeling is. Monogamie is ‘in’. Al heb ik in mijn vriendenkring nooit gemerkt dat dat ‘uit’ is geweest. Volgens haar verlangen wij naar minder keuzes en meer soberheid. Weg met de glitter, glamour en strak design.

‘Nogal wiedes,’ dacht ik toen ik dat las in het artikel. We kunnen ons in de huidige kredietcrisis geen dure bling-bling meer veroorloven. Dan kun je maar beter massaal alsof doen dat je niet meer geïnteresseerd bent in overdadige luxe. Dat is precies wat Edelkoort verwacht, al beschrijft zij het in catchy termen als milieubewust, biologisch en kwaliteit.

Ineens begreep ik dat trendwatchen eigenlijk een redelijk simplistische wetenschap is. Je voorspelt gewoon precies het tegenovergestelde van wat nu populair is. Omdat een mens nou eenmaal altijd droomt van hetgeen hij niet heeft. Zodra hij zich dat maar kan veroorloven heb je een trend. Tja, zo kan ik het ook.

Over de schrijver:
Paul (1978), werknemer, echtgenoot en vegetariër, schrijver van stukjes op het internet sinds 2003.

Archief

  1. Smaak
  2. Fastfood
  3. Seksdagboek
  4. Zomergast
  5. Kernwaarden
  6. Mezelf
  7. Draagtas
  8. Grens
  9. Anders
  10. Migrantenkind
  11. Hemelvaartsdag
  12. Soundtrack
  13. Avontuurlijk
  14. Boekenweekgeschenk
  15. Veertig
  16. Vluchten
  17. Dankbaar
  18. Boegbeeld
  19. Theepot
  20. Rolmodel
  21. Singles Day
  22. Dinky
  23. Phil
  24. Schnitzelgate
  25. Freakshow
  26. Lustobject
  27. Mansplaining
  28. Kleinburgerlijk
  29. Praatpaal
  30. Thijmen
  31. PrEP
  32. Nepnieuws
  33. Homojaren
  34. Gaymer
  35. Queer
  36. Sportsokken
  37. Messias
  38. M/V
  39. 365
  40. Jesse
  41. Magnum
  42. Mineur
  43. Xenofobie
  44. Kinderloos
  45. Familieportret
  46. Hygge
  47. Dood
  48. Jaloezie
  49. Verdraagzaamheid
  50. Formule
  51. Rustplaats
  52. AbFab
  53. L’HETERO
  54. Iris
  55. YouTuber
  56. Playboy
  57. Cliffhanger
  58. Angst
  59. Poepen
  60. Windei
  61. Betovering
  62. Boycot
  63. Torso
  64. Feestdag
  65. Worst
  66. Schuldgevoel
  67. GTA 5
  68. Kratfiets
  69. Lidmaatschap
  70. Grijs
  71. Poppedeintje
  72. Drugspand
  73. Reisgids
  74. Souvenir
  75. Joggingbroek
  76. Stoned
  77. Nederlaag
  78. Dadbod
  79. Adonis
  80. Zwart-Wit
  81. Moederdag
  82. Filmhuis
  83. Enya
  84. Bodyscan
  85. Uurtje
  86. IJsblokjes
  87. Nederlands
  88. Fomo
  89. Achterbuurt
  90. Echtgenoot
  91. Help
  92. Infaam
  93. Joint
  94. Vuurwerkplicht
  95. Domino-effect
  96. Kast
  97. Eiland
  98. Openhartig
  99. Vinkjes
  100. Spam
  101. Vinyl
  102. Flow
  103. Trend
  104. Uitspraak
  105. Glamping
  106. Boekverfilming
  107. Advertorial
  108. Komkommernieuws
  109. Cocoonen
  110. Soap
  111. Hypocriet
  112. Asfaltvibe
  113. Tendentieus
  114. Zurigheid
  115. Meezinger
  116. Spitsvondig
  117. Paranoia
  118. Nachtegaaltje
  119. Kleurloos
  120. Selfie
  121. Zesendertig
  122. Caps lock
  123. Mol
  124. Lidl
  125. Piet
  126. Rouwkaart
  127. Sandaal
  128. Stijlbreuk
  129. E-reader
  130. Viral
  131. Vegetariër
  132. Douglas
  133. Minimalisme
  134. App
  135. Chocoladekruidnoot
  136. Natuurmonument
  137. Kledingvoorschrift
  138. Modenicht
  139. Tongen
  140. Imago
  141. Ontvrienden
  142. Hipster
  143. Weigerambtenaar
  144. Enigma
  145. Huwelijksaanzoek
  146. Schoonmaakster
  147. Verlangen
  148. Luguber
  149. Poezen
  150. Autoreply
  151. Jim
  152. Resort
  153. Kringverjaardag
  154. Hit
  155. Triangel
  156. Gothic
  157. Opstandig
  158. Vlucht
  159. Überbitch
  160. Amoebe
  161. Watjes
  162. Kapsel
  163. Metroseksualiteit
  164. Cabrio
  165. Oor
  166. Herdenking
  167. Klunen
  168. 2012
  169. Futiliteiten
  170. Talkshow
  171. Varkens
  172. Plausibel
  173. Kredietcrisis
  174. Vergrijzing

  175. Gelul
  176. Schaamhaardracht
  177. Reusachtig
  178. Arie
  179. Voornemen
  180. Opzegging
  181. Midlifecrisis
  182. Doelgroep
  183. Medeplichtig
  184. Bedbeslommeringen
  185. Plattelandsmentaliteit
  186. Alfamannetjes
  187. Koninginnedag
  188. Teenslipper
  189. Eau de toilette
  190. Boekenlijst
  191. SMS

© Paul Sinnema